Når man er i en virksomhed og har udviklet et specielt produkt, så er det afgørende at kende sin målgruppe. Jo bedre indsigt og forståelse for din målgruppe du har, jo større chance er der for at dit produkt vil få succes på hos det respektive segment. Men hvordan finder du så den målgruppe? Svaret er simpelt: minerva modellen.
Det kan være svært at finde sin målgruppe, og man vil lyve, hvis man sagde at det kunne gøres kun ved hjælp af én bestemt analysemodel. Det kræver flere analyser og nøje vurderinger. Dog er der visse analyser, som er bedre end andre. Minervamodellen er blandt de mest effektive analysemodeller, hvad angår udvælgelsen af en målgruppe. Det er den, da den tager udgangspunkt i en af de vigtigste aspekter af menneskets identitet: Livsstil. Et individs livvstil siger rigtig meget om, hvem man er, hvilke produkter man finder interesante, og hvilke knapper der skal trykkes på, for at fange individets interesse.
Minervamodellen
Med minervamodellen kan du identificerer segmenter på baggrund af livvstil. Modellen er bygget op således, at der 5 forskellige segmenter, som hver især representerer en bestemt livvstil. Denne livvstil kan du så som analytiker selv vælge at relatere til en bestemt samfundsgruppe, hvis du kan finde grundlag dertil.
De 5 Segmenter:
– Det Grå Segment
Det grå segment er egentligt et \’Uofficielt Segment\’, da det ikke direkte fremgår af modellen. Segmentet er en gråzone af alle de andre segmenter. Det er et usædvanligt segment, hvilket også er derfor det kun omfatter 10% af modellen.
– Det Blå Segment
Det blå segment omfatter målrettet mennesker, som tildels er meget materialistisk orienteret samt moderne orienteret.
– Det Grønne Segment
Det grønne segment vægter værdier som solidaritet, idealisme og det moderne meget højt. Segmentet tilgodeser folk, som minder meget om dem selv, og typisk for det grønne segment er, at individet her, har en god uddanelse, og har styr på sit liv, i en megt organiseret og struktureret formalia.
– Det Rosa Segment
Personer i det rosa segment er generelt meget konservativt anlagt, i form af traditioner og principper, som helst ikke skal ændres eller fornyes. Hvad vi kender, er det bedste er et princip, som tilknytter sig dette segment.
– Det Violette Segment
Det violette segment har fart over feltet. Segmentet elsker aktivitet og sport, men er samtidig også meget målrettet erhvervsmæssigt. Segmentet er ideologisk set, meget liberalistisk anlagt, da segmentet er glad for uafhængihed og selvstædnighed.