Derfor skal du vælge mindfullness

Mindfullness kan være med til at øge din livsbevidsthed og kan beskrives som den praksis at være opmærksom i det øjeblik, som du er i, og gøre det med vilje og uden dømmekraft. Mindfullness meditation henviser til de bevidste handlinger for at regulere opmærksomhed gennem observation af tanker, følelser og kropstilstande.

Hvad er mindfullness?

Du har måske selv undret dig over det på et eller andet tidspunkt. Når alt kommer til alt er mindfullness overalt i disse dage. De gør det på Google, Facebook osv. Og alligevel, mens næsten alle har hørt om mindfullness, ved ikke alle, hvad mindfullness helt præcis er.

Hvis du spørger de fleste mennesker, vil de nok have en vag idé om det, og forklare det som værende muligheden for at stoppe dit sind fra at tænke eller prøve at være rolig. Selvom du måske allerede ved, hvad mindfullness er, kan der være en lang række fordele, som du måske slet ikke har tænkt over før nu. 

Så tilbage til den vage forestilling. Betyder mindfullness, at du stopper dit sind fra at tænke? Eller at du prøver at tvinge dig selv til at være mere rolig? Eller at du sidder i en meditationsposition og foretager projektioner?  Bestemt ikke. Mindfullness er simpelthen at være opmærksom på, hvad du oplever i øjeblikket, uden bedømmelse og med venlighed over for det, der måtte opstå.

Det er altså noget, der bliver set, følt, hørt, tænkt eller behandlet i dit sind. Fra fornemmelser i kroppen, som sindet opfanger, til de følelser af tristhed eller angst, der kommer og går i løbet af dagen. Alt dette er oplevelser. De enkleste oplevelser at starte med, når man lærer om mindfullness, er fysiske fornemmelser i kroppen. Vi vil forlade de sværere oplevelser som tanker og følelser til senere, da de er svære at være opmærksomme på uden at blive suget ind i dem. For nu vil vi fokusere på de relativt neutrale fornemmelser i kroppen.

Hvad er fordelene ved mindfullness?

  • Reducerer stress og forbedre evnen til at håndtere stress.
  • Øget fokus ved en forbedret evne til at være opmærksom, fokusere og koncentrere sig.
  • Forbedret følelsesregulering i forhold til reduceret impulsivitet og forbedring af børns adfærd.
  • Øget følelsesmæssig intelligens i forhold til at forbedrede færdigheder til konfliktløsning.
  • Øget empati og respekt samt forståelse for andre.
  • Øget modstandsdygtighed med en øget kapacitet til at overvinde udfordringer.
  • Forbedret fysisk velvære i forhold til øget engagement når man dyrker fysisk aktivitet.
  • Forbedret udtryk og kreativitet samt samarbejdsevner.
Indlæg oprettet 44

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen